Ronda del 1 ;

Hej Bloggen!

Sitter i skolan & har huvudvärk. Ganska varmt ute, men man ska inte klaga. Enligt spanjorerna har det varit en extra varm höst & det är bara att tacka. Ni har höstlov i Sverige nu, va? Åh! Vad skönt, antar att tanken på sis sovandes i sin säng gjorde det ännu tuffare att stiga upp på morgonen. Dessutom skulle min värdmamma städa typ kl 08.00 & öppnade alla fönster och allting, ett ord kallt!
Har haft matte, fysik & spanskaprov på förmiddagen. Provet gick bra faktiskt, antar att jag vaknade till lite då. Under matten & fysiken var jag nämlingen halvsovandes. Lovar!
Nu väntar Cultura då vi tittar på en spansk film & gympa. Förra veckan sa gympaläraren att vi skulle ha någon form av gymnastik.. & jag är både positiv & negativ. Det kan bli bra, detta! I vilket fall är det mycket bättre i sporter á la frisbee som gör mig illamående bara tanken.

Helgen har varit mycket, mycket bra! Hade en riktigt bra utflykt till Ronda & kvällen spenderades först på en konstert, och sedan nere vid strandpromenaden fram till småtimmarna. Otroligt lyckat! :)

Svar till kommentaren Merjam:
Ehhmm.. jag skulle nog påpeka att du är den dumma i detta fallet. Klart att jag vet att kaffet inte är svenskt bokstavligen. Men svenskproducerad, och där med svenskt. Fegt att kommentara anonymt btw. Vill du påpeka utan att få respons? Aja, om du läser detta fattar du väl hur korkad din kommentar va.
Svenskt kaffe ska det vara & det heter gevalia! :D

RONDA DEL 1:
Låter bilderna tala för denna otroligt soliga och vackra oktoberlördag bland bergen.


Alicia & Nora på bussen.
En riktigt jobbig bussresa på 1h 45min uppe bland bergen.
Skakigt, högt och svängigt - tacka för åksjuke-tuggummi.


När vi (äntligen!!!) kom fram till Ronda bjöd skolan oss på Café!
Jag blev riktigt glad, och min enda tanke var
drickbart & kanske gott kaffe!
Nora & Alicia inne på caféet. & jag var inte den enda som sa det denna dag; men Nora blev verkligen superbra på alla bilder i lördags, och denna är bara ett bevis på det.


Jag & Nora inne på caféet.


Allihopa inne på caféet. ;)


Mums - café solo sin leche ska det vara. Gottis!! :D


Nora & Alicia körde på varm choklad & Alicia blev en aning besviken för att hon inte fick någon grädda.. aja, stackare! ;)


I Ronda finns en av de äldsta tjurfäktningsarenor där många kamper har utspelats, bland annat Ferdinands.


Lina, Nora & Alicia utanför turistbyrån där vi försedde oss med kartor (som jag med mitt urusla lokalsinne ändå inte kan använda. Lite duktig vill man väl spela, men det är ett mirakel att jag hittar i Funkan! - seriöst! jag har gått vilse i min fd skola - slå det ni!)


En tjusig häst utanför tjurfäktningsarenan.

Skolan betalade inträdde & vi gick in för att titta på tjurfäktningsarenan.
Den var speciell. Både vacker & inte, min skräck låg dock i tanken på hur mycket som skett där. Hur många som dött - både tjurar & människor - folksamlingar som hejat på matadorer, död och ytterligare blod. Det är skrämande, men någon sa att det fortfarande var tjurfäkningar regelbundet, och det tror jag säkert - tjurfäkningsarenan var i mycket gott skick.
Men det var kul att se en tjurfäktningsarena på nära håll också - det har jag aldrig gjort innan.


Nora inne på arenan.


Jag & Nora inne på arenan.


Jag på tjurfäktningsarenan. Hade en konstig min på samtliga bilder. :S


Vi fick gå in & titta där tjurarna är innan de släpps ut på arenan.
Det är långsmala korridorrer som luktar häst - men eftersom att det fanns en ridskola på arenan
så jag antar att det är därför. I vilket fall är detta korridorrer man inte vill bli inlåst i. Tro mig, bara att gå i dem gav en scary feeling.


Rebecca, Therese, Rebecca, Rebecca & Lina inne på tjurfäktningsarenan.


En vybild över arenan. Enligt min lärare är det ovanligt att läktarplatsen har tak -
och det är just det som är "det gamla" med arenan.


Sedan gick vi på ett museum där man fick se gamla matador-outfits (men blodfläckar!), uppstoppade tjurhuvuden & läskiga bilder.


Gamla matador-outfits & uppstoppade tjurhuvuden.
Är det bara jag som tkr att dräkterna är extremt smala?!? Var matadorerna så små??

Just nu: är det tisdag (stack hem igår för jag hade huvudvärk efter culturan. Inte kul - solen sken på halva ansiktet & det var obehagligt! Det blev hem, vila & käka spansk alvedon man fått av syster.
Snart börjar svenskan, engelska & sedan är jag matvärd. Det betyder tyå att man ska torka bord. TVI!!!! Hur ska jag överleva? Går sent idag, till halv fyra.. med 2 timmar biologi. Njut ni som har lov!

RONDA DEL 2 KOMMER IMORGON!!!

LATER

Kommentarer
Postat av: jenny

Det är kul med mycket bilder :)



sv Jag tyckte kristendomen var kul för att...Jag vet inte. Jesus var min grej bara :D haha

2009-10-27 @ 19:43:51
URL: http://hallongubbe.blogg.se/
Postat av: Jojje

SV Tack; Jag vet!

2009-10-27 @ 20:43:56
URL: http://jojjestoltz.blogg.se/
Postat av: putte

Jaa:) det var fett kul:D:D



Gud vad mkt fina bilder du lägger ut:D

2009-10-27 @ 21:33:31
URL: http://putteisback.blogg.se/
Postat av: desereé

svaR; okej, det förstår jag. asså värmen och allt´hela tiden. gud vad skönt! jag vill också bo utomlands.

hihi ja det gjorde jag också :):)

2009-10-27 @ 21:59:44
URL: http://ddeseree.blogg.se/
Postat av: ~ MALINHE ~ FOTOBLOGGEN ~

okejokej:)



awtack så mycket! =]

2009-10-28 @ 17:05:12
URL: http://malinhee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0