Mums, skolmat?

Hej Bloggen!

 

Jag vet att det är väldigt vanligt att klaga på skolmaten. I princip alla jag känner hemma i Sverige gör det och om någon skulle säga något positivt om skolmaten hade det kommit som en chock, faktiskt. Självklart är inte skolmaten mums på nivån att man ser fram emot den. Den är massproducerad och finns det något bra som tillverkas i extra stora kvantiteter? Tveksamt.

Hur som, för att vara ärlig, kan jag nästan länga till skolmaten hemma i Sverige när jag tänker på den vi måste tampas med på svenska skolan här i Funkan. För ingen, ingen, skolmat jag tvingats äta hemma har varit på denna nivån av ”tvi, spott och usch!” Vi får maten från en spansk catering-firma och det finns inte det minsta kul/gott/bra att säga om den. Jag undviker skolmaten så mycket som möjligt; hellre lägger jag en extra slant och fixar min lunch hemma än att vistas i skolmatsalen. Det räcker det med att jag gör om torsdagar och fredagar.

Låt mig fresta med två utsöka rätter á la svenska skolan?

Hungrig, någon?

För att tillägga – kul att alleballe nämnde skolmaten i sin blogg. Dess vidrighet går inte att ta miste på. Hon ville veta om det serverats någon äcklig fisk än. Ja, Alicia, det har det.

 

Förra årets största vidrighet var de små bruna korvarna: salchichas babys som de kallades (=bebiskorvar) Som vegetarian har jag (tack och lov) inte smakat på dem. Åsynen av dem räcker för att få mig att tappa aptiten totalt (kan tillägga att den vegetariska maten inte heller är att jubla över; eller vad sägs om soppa bara sisådär 3 gånger veckan?)


Bild från Alicias blogg.

Och detta läsår har denna härlighet serverats – friterad korv!

Herregud, vem friterar korv? Ingen av mina bordskamrater hade något gott att säga om denna rätt.


Igår var det en fin kväll på ferian. Senare gick jag hem till L och D och tittade på filmen Just like heaven. Inte min typ av film, kändes ganska fjantig men med en hel del riktigt roliga senare, söt feel-good film. Tror jag ska kolla på film med dem igen ikväll, det är trevligt. Idag är det ju Spaniens nationaldag så det är en helgdag här nere. Dock är miramar (tack och lov) öppet så jag ska svänga förbi där senare för lite shopping! Nu måste jag först och främst bege mig hemåt och göra klart biologiarbetet som ska redovisas imorgon!

Ha en fin dag!

 

LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0