¡La feria!

Hej Bloggen!

 

 

Sitter i parken, behövde desperat internet för mitt biologi-arbete. Ska googla bilder! Passar på att uppdatera bloggen!

Ingen feria igår. Jag och Lisette hade båda ätit jordnötter och plötsligt mådde vi båda illa, inte kul. Domme var för lat för att resa sig från soffan! :P tog en mys-kväll istället: roligt blabber, filmen ”about a boy” med Hugh Grant! Väldigt bra film faktiskt, en riktigt ”feel-good-movie” och tillsist ett simpsons-avsnitt. Den familjen är bara för härlig!  Synd att jag inte tog med fysik-boken så att vi kunde nörda oss med den, töntar som vi är (skämt!) haha

 

Nu pågår ferian i Fuengirola för fullt. Den 6 oktober var första dagen och festen varar i en vecka framåt. För spanjorerna är detta en viktig tradition och för oss svenskar är det festliga roligheter annorlunda dem vi är vana vid från Sverige. Varje spansk stad har ett skyddshelgon och Fuengirolas heter Virgen Rosario. Varje stad har en feria (en stor fest) för att hylla sitt skyddshelgon som infaller ungefär vid samma tidpunkt varje år. Ferieplatsen i Fuengirola är nu fylld av diverse attraktioner, stånd där godsaker av alla de sorter kan köpas, barer som bland annat serverar mojitos och annat procenthaltigt. Under veckan ska en hel hög med artister besöka staden och även annat ska ske. Överallt ser man spanjorskor i iklädda sina typsiska sevillana-klänningar (starka färger, ofta prickiga kombineras med färgglada och stora plastsmycken och blommor i håret) Hästar klampar omkring på gatorna utsmyckade. Ja, festligheter med en hög glädjenivå och ljudvolym.

Var nere på ferieplatsen i onsdags med Lisette, Domme och Lisettes föräldrar som är på besök från Sverige. Vi tog en sväng runt, tittade på allting, Lisette och Domme betalde 3 euro för en åktur (dyrt) sedan gick vi hem och bara tog det lugn. Lisettes föräldrar hade köpt pizza och Domme drabbades av ett jättepizza sug. Vi satt hela gänget ute på balkongen och kommenterade de nyfyndande skolstolarna. Nätterna är ganska svala men absolut inga Sverige-temperaturer. Nej, det var fint.

Bilder:


Jag är glad när det vankas feria.

Domme tittar fascinerat på alla godsaker.

¡FERIA!

Domme, Lisette och jag.

Lisette & Domme.

Jag och Lisette.

Lisette och Domme ska åka karusell!

Ser roligt ut och de berättade efteråt att de gapskrattade.

Sen träffade jag B2 (internskämt)

Spansk fyllemat! (vet ej vad det heter med churros någonting) Det är typ friterat bröd som man själv doppar i choklad eller socker.

 

Ferian var trevlig även om det självklart är viktigare för spanjorerna. Dock var det konstigt lite folk ute i fredags (vi såg inte en enda svensk!) vart var alla?  Stort frågetecken. Jag gissar på ferian! Dock ska jag förhoppningsviss till ferian ytterligare någon dag. Just nu ser det ut som att det blir imorgon, måndag, eftersom att vi är lediga på tisdag, det är nämligen Spaniens nationaldag. Förra året fick jag magsjuka det datumet och det är verkligen någonting jag hoppas jag slipper i år.

 

LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0