Söndagscitatet v. 37;

Hej Bloggen!

 

Denna söndag vill jag dela med mig av ett citat av Harold Stephens:

 

”Det finns en stor skillnad mellan oro och bekymmer. En oroad person urskiljer ett problem, och en bekymmersam person löser ett problem.”

 

Så sant och absolut någonting som vi kan ta till oss. Oro är en obehaglig känsla som jag tror att alla har känt någon gång. Det är känslan av att se ett problem, urskilja det, men se det utan en lösning. Oro är känslan av ovetskap, att inte veta och känna en stark förtvivlan. Denna förtvivlan tar oftast över och vi är inte kapabla till att tänka logiskt utan istället får panik i vår oro. En ond cirkel som bara leder till mer onda känslor. Ajabaja, inte roligt.

 

Även om detta kan vara en sak som är lättare i teorin är praktiken – istället för att oroa dig så försök bekymrar dig genom att tänka logiskt.  Det är precis som Stephens säger, istället för att bara se problemet försöker du även hitta lösningen. Även om det kan vara en tuff känsla blir ingenting bättre genom att måla upp problemet och sedan plåga sig själv med den. Jag vet att vi människor har just en tendens att göra detta – att vrida kniven i såret. Men försök tänka på att detta inte leder någonstans och absolut inte till något bra. Försök tänka på något annat eller finn lösningen!

 

Detta hände mig för någon natt sedan, så jag vet vad jag pratar om. Jag låg och tänkte hemska tankar som bara fick klumpen i min mage att växa och växa. Jag visste att jag inte skulle komma någonstans – bara ligga sömnlös och må sämre. ”Tänk på vad som helst!” tillslut tänkte jag på fysikläxan. Inte de roligaste tankebanorna kanske men fysiken får mig vartfall inte att må dåligt.


Hoppas ni får en fin söndag! Det jag gillar med söndagar är möjligheten att ligga och dra sig i sängen så passa på att göra det!


LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0