Hur mycket är klockan i Spanien?

Precis innan jag åkte till Spanien betraktade jag Europakartan och fick en liten funderare – hur mycket är egentligen klockan i Spanien? Jag antar att de flesta är medvetna om att Greenwich i Storbritannien har longituden 0º00º0, och att man utifrån det antingen adderar eller subtraherar timmar beroende på hur långt öster respektive väster man befinner sig från denna punkt.

 

USA befinner sig en bra bit väster om Greenwich, och ligger därmed 5 timmar efter GMT (Greenwich Mean Time) (alltså 6 timmar efter Sverige) I Sverige, och en stor del av Europa är det GMT+1som gäller, eftersom att största delen av Europa ligger öster om Storbritannien. Studerar vi däremot kartan ser vi tydligt att Spanien ligger till väster om Storbritannien, och att rent logiskt skulle därmed Spanien ligga minst 1 timme efter GMT. (betrakta kartan själva, och jag lovar att Och jag kan inte låta bli att undra; varför?

 

Genom en tillfällighet slog jag upp en nyhetstidning och får syn på en artikel som behandlar just denna frågeställning. Nyfiken läser jag igenom, och får reda på en hel del jag inte hade en aning om. Tiden i Spanien beror på en man – Franco (som visserligen mycket beror på här *skämt åsido*) Han beordrade den 8 mars 1940 att Spanien skulle ligga på GMT+1, eftersom att det skulle vara bäst för Spanien att ligga i samma tid som sina allierade Tyskland och Italien. Meningen var ändå att Spanien skulle lämna detta senare, för att ligga geografiskt korrekt.

 

Resultatet blev att Spanien ligger 2 timmar före sin egentliga soltid under sommaren, och 1 timme under vintern. Det betyder att egentligen skulle klockan bara vara 14.00 – (detta är ett faktum som irriterar mig olidlig tidiga mornar – hey! Egentligen skulle jag få sova en timme till!)  Kanske är detta anledningen till spanjorernas sena vanor?



LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0