Första veckan med tungpiercing:

Hej Bloggen!

 

Idag var det en vecka sedan jag tog min piercing, och därför ska detta inlägg handla om hur min första vecka med den varit. De första dagarna är ju kända för att vara ganska tuffa.


* Hur har det känts med svullnad?

Ja, min tunga svullnade upp rejält. Fredag, lördag & söndag var den så pass enorm att det knappt gick att andas genom munnen (rekommenderar inte att man piercar sig förkyld: kvävrisk!) Redan på måndag lugnade det ner sig på den fronten, men min tunga är dock fortfarande lite svullen. De första dagarna sög jag på isbitar vilket är ett väldigt bra sätt att lindra svullnanden och smärtan – för ja, det smärtar! Dock trodde jag att det skulle vara värre.

 

* Hur mycket kunde jag använda tungan?

Jag har kunnat äta vanlig, fast mat samtliga dagar. Jag vet inte om det är normalt eftersom att alla jag läst om har levt på flytande cirka 1 vecka. Men jag åt knäckebröd redan dagen efter! Och äpplen i småbitar. I början var det tufft, men idag äter jag i princip normalt. Kan tugga med hela munnen medan man i början fick förlita sig på munnens hörn. Men man lär sig hur man ska äta med piercingen i. Nu i början dricker jag också mycket vatten mellan nästan varje tunga – annars kan det svida, vilket jag antar beror på att maten fastnar där.

De två första dagarna kunde jag inte slicka mina egna läppar och tänder – det kan jag nu helt utan problem och smärta.

Prata är däremot svårare. Efter en vecka läspar jag ganska mycket. Jag hoppas att det går över, men jag har hört att det är normalt. Kan trösta mig med att det dagligen blir bättre. Den allra svåraste bokstaven är s. Jag använder för mycket tunga (kan inte böja den där lilla spetsen som behövs för det perfekta s:et, därav läspljudet)


* Annat?

Ja, en liten grop har bildats bakom piercingen. Enligt Laura är det helt normalt. Även hon har det. Det beror på att tungan svullnar upp och att piercingen då stöter emot tungan. Detta ska gå ner då svullningen gör det.

Jo, jag har haft var också, igår (torsdag). Det är normalt, sis har också haft det. Det låter värre än vad det är – det smakade ingenting, det mest obehagliga var nog konsistensen.

 

* Hygien?

Skölja av med vatten efter varje gång man ätit/ dryckigt något – annars kan det svida ganska mycket. Skrapa även dagligen bort plack som kan samlas kring piercingen. Tvätta av den med oparfymerad tvål och kontrollera med rena fingrar om kulorna sitter fast (annars risk för sväljning). Använder dessutom en speciell munskölj för orala piercings köpt på studion där jag tog den. När den är slut har jag köpt munsköljen ”Hexitan” (eller något sådant) med antiinflammatoriska egenskaper. Så just nu mår min piercing bra – vilket den gör med god munhygien. Det är a och o för en frisk och välmående piercing.

                                                       

LATER


Kommentarer
Postat av: maja

Fan va bra, jag har just tagit tungpiercing och jag tror du besvara de precis alla mina frågor :D

2010-09-09 @ 17:44:17
URL: http://mudvig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0