Hemlängtan med toner;

Hej Bloggen!

 

Ni som läser min blogg vet säkert om att jag älskar Kent och det främst för deras fantastiska texter. Jag började lyssna på dem i somras och nu är de i princip det enda jag lyssnar på om dagarna. I detta inlägg ska jag skriva om en Kent-låg jag älskar, den som handlar om Svenneland – ”Sverige” Hemlängtan med toner.

 

Jag älskar melodin, det stämningsfulla. I låten fångar Kent den svenska sommaren och de gör det rytmiskt, mjukt och alldeles, alldeles fantastiskt. Texten får mig att rysa efter varje genomlyssning. Och det är ännu starkare nu när jag är här i Spanien. För även om solen skiner här så finns det ingenting som den svenska sommaren. Sommaren i Sverige är som allra bäst och det är tack vare glädjen! Jag saknar den svenska sommaren!

 

”Vi skålar för en midsommartid

Färsk potatis och sill

Som om tiden stått still

(…)

Regnet slår mot rutorna nu

Men natten är ljus

I ett land utan ljud”

 

Favoriter! Kanske för att jag hörde stycket om midsommar för första gången just på midsommarafton och insåg vilken supersvensk tradition det är (sådant känner man efter en tid utomlands!) Traditioner ger verkligen känslan av att tiden står still och är alltid en trygghet i en ostabil värld.

Sista versen är fantastiskt. Regn, tystnad och ljusa sommarnätter – Sverige i ett klockskal.

Nej, jisses vilken bra låt!

Förresten – hörde en cover på Kulturkalaset i Göteborg i somras. Men ingenting slår originalet! Här kommer en version från youtube! Lyssna och njut! Fast vad vet jag, det kanske känns annorlunda om man är i Sverige?



LATER

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0