Mitt hem i Spanien;

Hej Bloggen!

Tänkte berätta lite om mitt hem/hur jag bor.

 

Först och främst kan jag börja med att erkänna att jag inte vet vad gatan jag bor på heter. Dock vet jag att det är ett långt spanskt namn med massa an i.

Hur som, här är en bild på min gata vid kvällstid. Gubben på bilden bor tre våningar ovanför mig. Vi åkte hiss tillsammans upp sedan.

Ingången till lägenhetsområdet är precis där gubben står, en stor grind till vänster. På höger sida ligger matbutiken Baly där jag brukar köpa mitt vatten (så att jag ska slippa släppa det långt) Till Alle Balle och Nora: minns ni vägen vi gick till skolan? Och frisörsalongen där jag färgade håret, precis innan den lila parken? Bor precis vid den frisörsalongen, man svänger bara till vänster och så bor jag i de stora gula lägenheterna.

Ett trevligt kvarter, ganska lugnt. Verkar bo folk av alla åldrar här. Jag möter både jämnåriga, barnfamiljer, stressande vuxna på väg till jobbet och pensionärer. En perfekt blandning!

Ingången.

Lägenheten underifrån. Jag bor på andra våningen av åtta.

Här är den lila mataffären där jag handlar mitt vatten (kranvatten är odrickbart så ett par gånger i veckan går jag ner och köper ett par flaskor 2krs- vatten!) På bilden är affären siestastängd som den är dagligen mellan 14.00–17.00. De flesta mindre butiker har det men de större är öppna hela dagarna. (klädkedjor och matbutiker typ Mercadona och Eroski) OJ! Såg att där står gatan jag bor på – Calle Romeria del Rosio. 2 AN, vart fick jag tanken om ana ifrån? Nej, mitt lokalsinne är uruselt!!

Köket – where the magic happens (citat av Joella) 2 klassiker – 60cents brödet och kaffekokaren!!


Vardagsrum med en tv jag inte kan få igång (måste lära mig!) Jag älskar den där leoparden, den är så söt! Kul att bli välkomnad av den efter varje skoldag! Dessutom känner man sig inte lika ensam när man vet att det finns en leopard som vaktar ;)

Haha! Mitt lilla badrum.

Åh! Jag tänker alltid på pappa när jag ser denna tavla med Grönland-motiv. Den hänger mellan mitt rum och mitt badrum. Jag ser den varje dag och de ungarna börjar göra mig galen! Bilden är lite för kall för Spanien!




Och så bilder på mitt rum och jag kan lova att det är betydligt stökigare nu. Men det har fått en touch av Lena. Jag gillar när det är personligt och då ligger saker lite huller om buller. Knas nog hittar jag utmärkt, alltid! Där den obäddade sängen står ska jag få in ett skrivbort istället. Jag ska alltså inte ha en ”fisk-säng”. September månad var Malmö i kalendern, på bilden glimmar turning torso fint. Den där malmöbilden är ond! Den har inte gjort det lättare med min hemlängtan. I byrån finns kläder och ovanför har jag nu samlat skoböcker på hög. Jag har ytterligare en garderob där jag samlar allt möjligt jag inte hittar annan plats för. Hehe…


Till sist – utsikten från mitt rum. Rakt ner till grannarna (som ni ser på bilden) I närheten bor en ouppfostrad hund som minst en gång dagligen skäller som besatt (hata!! Och det är tortyr när man ska plugga!) I ”gården” bredvid den kvinnan är i bor ett par unga killar som brukar grilla så det stinker kött (tvi!) och på samma ”gård” där ni ser kvinnan bor barn (5-10 år) som brukar spela boll sent om kvällarna (säkert runt 23.00–24.00) och jisses vad de låter) de såg mig en gång när jag stack ut huvudet för att kolla vad som väsnades så när jag skulle natta- stackars ungar, de verkade skämmas, direkt slutade de med deras boll-aktivitet. Aja, spanska barn har inte alltid bra vanor. Jag tycker de borde sovit för länge sedan när de är i den åldern och inte sparka bollar. Den som bor i ”gården” med trädet brukar spela hög pop-musik om dagarna. Det är alltid liv och rörelser. Man känner sig aldrig helt ensam.

 

Ja, nu vet ni hur jag bor.

Nu ska jag dra mig hemåt från skolan (har haft spanska och biologi).pluggeliplugg! Blaj, blaj, blaj. Vill springa ikväll!

 

LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0