Söndagscitatet v.38

Hej Bloggen!

 

Denna söndag vill jag dela med mig av ett citat av George Horace Lorimer (1867-1937)

 

* Det är även din angelägenhet när din grannes vägg står i lågor.

 

Alla har väl hört den klassiska frasen ”ett leende smittar av sig!” Självklart, det är sant och väldigt bra sagt men detsamma gäller även det motsatta. Den ledsna som kommer till gruppen, den som klagar, ja, det kan lät sänka stämningen på ett litet ögonblick. Mår någon i din närvaro är det lätt att även du påverkas av dennes gråa humör – även om det inte är på samma bokstavliga sätt som om din grannes vägg stod i lågor! Utan dock på ett mer känslomässigt plan. Vi människor påverkar varandra känslomässigt mer än vi oftast tror – tänk bara på hur en gäsp kan sprida sig bland en grupp människor!

 

Det jag vill lyfta fram med detta är betydelsen av att vi tar hand om alla i vår närhet så att de kan må så bra som möjligt. Är någon på dålig humör/mår dåligt sprids det direkt. Vi påverkas så starkt av varanadra – på samma sätt som elden sprids snabbt mellan sköra väggar.

Detta illustrerar jag med den (enligt mig) sötaste reklamfilm som någonsin visats i svensk TV – alvedons ”är man stark måste man vara snäll!”


Alla skulle vi behöva ha en del av den där stora, starka hunden inom oss och världen skulle vara en betydligt gulligare plats.

Jag älskar denna reklam och den är lika söt varje gång!  

Ha en fin söndag! Måste springa hem – har förjävla ont i magen (dööö!!) måste ha min medicin!! Och sedan blir det fram med fysikboken, dagens pepp är att den cola väntar på mig i kylen. Skulle varit typ döende annars. Ajaja..

 

LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0