Sverigedag 21 nov;

Hej Bloggen!

Sitter i skolan, & har rast fram till 14.15! (suck!) De flesta har åkt till Málaga, men jag hade tänkt att blogga & sedan sticka in till markanden. Den marknaden som jag vecka efter vecka grämer mig för att jag aldrig hinner gå på. Idag är en perfekt dag för att strosa omkring bland shoppingssugna turiser, och kanske göra ett fynd? Alldeles strax lämnar jag skolan. På biologin är det redovisning (stamceller) & jag känner mig taggad (nja,!)

Igår såg jag min värdmammas dotters mage - den var enorm! Jag har väl berättat att hon är gravid, right? Omkring 15 dec är det dags, (väldigt snart!) och det ska bli en liten pojke. Jag är verkligen jätteglad för henne, och lite kul ska det allt bli med en bebis i huset? Hon bor i våningen ovanför. Risken är att jag är i Sverige när barnet kommer, skulle vilja se den alldeles ny, men aja... 

Som jag skriv igår var det Sverige-helg på Miramar i lördags. Väldigt trevligt, och lite Sverige feeling fick jag trots allt. Man inser att det finns mycket vackert att värna om i Sverige – traditioner som är unika för blågult. Visst saknar jag Sverige ibland, det kan jag inte neka. Samtidigt gör jag det inte. Mer konkret; jag saknar vissa saker så det gör ont; andra är jag glada att slippa.

 

Det första jag möttes av när jag klev in i köpcentret på lördagskvällen var två viktingar. Ärligt talat; i Sverige stöter man inte på vikingar, men direkt när man är utomlands syns de överallt bredvid den gulblåa flaggan. Som en virrig höna lyckades jag orientera mig till ”Sverige-rummet” Först var det (se gårdagen) Lucia-firande med elever från skolan, och sedan kikade jag in i Sverige-rummet. Funkans svenskar ihopsamlade, och man hörde svenskan klinga vackert. Doften av glögg & pepparkakor, ingenting slår det! Nada!!

Sverigerummet


Svenska flaggan. Någonting speciellt är det allt. En känsla. Ja.


Svenska affären – försäljning av svenska varor.

Jag gillar svenska affären, även om det är dyrt (vilket är logiskt) Där finns verkligen allt & jag älskar att kliva in i butiken, titta, bara för känslan. Det är verkligen som att uppleva en liten bit av Sverige.


Pepparkakshus från skolan. Några lärare var också där, och visade upp dessa fantastiska pepparkakshus. (är det fler än jag som aldrig lyckas med konststycket att få pepparkakshus att se någorlunda okej ut? Bara för det fick jag lust att prova när jag kommer till Sverige)

 

Som jag tidigare nämnt var det otrolig mysig stämning med pepparkakor och glöggdoft.

Tragiskt nog fanns inte julfeelingen där (hey – det är november!!) men Sverige-feelingen fanns där. Utan tvekan!

 

Just nu; sitter jag och tittar på videoklipp på datorn. Mysigt.

 

LATER.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0