Tarifa 19 sept

Hej Bloggen!

Måndag igen. Jag ogillar måndagar. En positiv nyhet är ialla fall att spanskan inte är 2 timmar med 5 min lunch emellan, utan vi ska läsa extra intensivt i en timme. Får se hur det går. Bra, hoppas jag.

Har haft en väldigt intressant eftermiddag, om man kan uttrycka sig så. Vi har haft Cultura - spansk kultur på spanska & idag handlade det om café-kulturen. Eftersom att vi verkligen skulle få uppleva det tog läraren med oss till ett spanskt café & skolan betalde allt. Man var inte alls beredd på det, men som det kaffe-freaket jag är var det ju verkligen uppskattat. Tog en hel del pics också - dem får ni se imorgon. 
Sedan var det gympa - mitt värsta ämne. Jag. kan. inte. förstå. det. roliga. med. att. springa. efter. en. boll. 
Gympaläraren verkade najs & det är alltid ett plus i kanten.  

Dessutom ska jag skaffa ett youtube-konto & börja videoblogga? Vad tycker ni om det? Go for it? Tell me!

Jo. Lördagen tillbringades i Tarifa. & sis, du borde vara avis för det var en fantastiskt vackert stad. Solen sken, stranden var kantad med palmer & det doftade blommor i luften. Vackert.
Tarifa ligger längt söder ut i Europa med endast 15 km till Afrika. Man kunde stå vid hamnen & se Afrika. Det tar endast 30 minuter över med färja.  Det var häftigt, men alldra häftigast var det ute på båten när man kunde se två kontinenter samtidigt. Någongång måste jag till Afrika, verkligen. 
Här kommer några bilder från i lördags, bland annat pics från den så kallade "buss-incidenten"


Bussen på morgonen. Det var en lång bussresa på sammanlagt 2 timmar, & den skulle bli längre, längst - men det kunde vi inte ana då. Man segade hela resan - det var musik & sömn varvat med att titta på alla spännande platser som vi passerade (bland annat Marbella) & ja, jag satt längst fram.


Buss-incidenten.
När det endast var 1 mil kvar till Tarifa körde den spanske busschauffören plötsligt av motorvägen & ställde sig vid en väldigt olämplig avfart (som ni ser på bilden blockerade han övrig trafik)
Sedan tog han på sig en orange väst & sa "Un problema" & gick ut.
Utanför stod en man i gula, tajta cykelbyxor med en trasig cykel - vi trodde först att chauffören skulle ta upp honom men icke. De flyttade på cykeln & det sprang många människor hitt & ditt som vi visste inte vart de kom från. Mycket förrvirrande kan jag tillägga. Sedan såg vi - det kom rök från motorn. Mycket rök.
Stackars busschaufför - en busslast med 50 svenskar & 5 bilar som ville förbi.


Alicia & Nora.


Efter sisådär tio minuter puffade busschauffören ett par hundra meter till en riktig parkering. Där möttes han upp av denna stiliga trafik-polis som tog en titt på bussen & inne hos oss rådde det förrvirring, förrvirring & ytterligare förrvirring. Centralt: "vad skall ske?" Men underhållande att titta på var det, minst sagt.


Äntligen framme i Tarifa (en ny buss kom cirka en halvtimme senare och hämtade oss. Den andra gick sönder.)
Här går vi en liten stadsvandring - vi hade en guid med oss som berättade lite kort om historien. Mycket intressant.


Utanför kyrkan - inne i kyrkan var det gudstjänst. Gick in och tittade en snabbis på den också - och då tänkte jag på dig, pappa. Du hade gillat det. & jag tänkte på dig när jag såg kyrkan i Fuengirola - ingen vacker sak kan jag tillägga.


Så här vackert är det
i Tarifa. Me gusta!


Under eftermiddagen gick jag & tittade i affärer tillsammans med Nora & Alicia. För det mesta fanns det små butiker med svindyra surfingkläder men Nora köpte en mycket fin orange klänning. Själv köpte jag inget för jag hade inte shoppingsdag. Men kul hade jag, & det är huvudsaken.

Här går hela gänget på Tarifa hamn. Superfin hamn packad med båtar & spanska flaggan - otroligt trivsamt & jag var glad, glad, glad!!! :) Vi skulle på valsafari & förväntan fanns i luften. Vad skulle vi se? Hur skulle det vara?
Folk slog vad, och ja.. det var roligt.


Otroligt, ännu en incident - denna gång "båt-incidenten"
Ja, ni fattar, vår båt till valsafarit (den ni ser på bilden) gick sönder. Fråga inte vad som hände, men folket som var ombord gick inte av. Tiden gick & tillslut kördes det ut en orange räddningsbåt med dykare som dök ner vid båten. Ingen vet vad de gjorde men 40 minuter senare gick alla av, och vi kunde kliva ombord. Inga problem sedan alls, men jag kan erkänna att det kändes lite skakigt att gå ombord.


I väntans tider vid hamnen & glassa sig i solen. Härligt.
På bild; Sofia G & Rebecca. (tror det är Sofia S i röda linnet, är inte helt hundra)
Söt bild i vilket fall.


HEJDÅ EUROPA.
Här tar Europa slut. 15 km till Afrika. Häftigt.


VALSAFARI!
Var jätteroligt i början (vi var ute i två timmar) Delfiner hoppade omkring överallt & de var jättevackra. Man sprang omkring som ett fån & försökte fånga dem på bild vilket absolut inte var det lättaste. Denna bild (som jag är mycket stolt över btw..) var den enda vettiga bilden jag fick, annars var det fenor här & fenor där. Men det var mycket delfiner & det var jättekul att titta på.


FOLK SOM SPANAR!
Kan berätta att andra halvan av safarit var en tortyr, jag drabbades av sjösjuka. 
Fy satan vad jag mådde illa. Kunde inte gå, enda sättet jag kunde klara mig på var att sitta & stirra ner i min handväska & blunda. Tror att jag somnade, men är inte säker. Det var synd - Sebastian hade berättat att de sett båda valar & hajar. Men jag lovar - det skakade oförklarligt mycket, & jag njöt när jag återigen stod på spansk mark. 


Som avslutning: Här är en bild på Afrika (Marocko?) Hej Afrika!
Ja, här ser ni hur nära det är till Afrika, egentligen. 

Just nu: sitter framför datorn iklädd gympaoutfit. Nu väntar hemväg med väska som väger ton (pappa - cykel! remeber?) Ikväll ska jag ta en sväng till köpcentret Miramar.

HEJDÅ. Later.

 





Kommentarer
Postat av: desereé

svar; okej det låter as bra det!

hoppas du kommer trivas i fortsättningen! :)

2009-09-21 @ 17:29:20
URL: http://ddeseree.blogg.se/
Postat av: Lisette

Hejsan!:) Har kommer blogglankningen! Ses sakert imon i skolan!

2009-09-21 @ 21:20:00
URL: http://Lisetteha.devote.se
Postat av: patrik

Jätte fina bilder:D

2009-09-21 @ 22:16:51
URL: http://putteisback.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0