Till Pappa;

Pappa.

Jag saknar dig. Samtidigt är jag dig oerhört tacksam. Det är din förtjänst att jag befinner mig i Spanien idag. Det var du som hjälpte till med ansökningar, stöttade när jag tvekade och ville stanna i Sverige.

Nej, nej – backa! Backa!

Jag är dig oerhört tacksam för allt. För att du fanns där under min barndom, och hjälpte mig genom uppförs - och nedförsbackar, när det var varmt och kall. Tack vare dig har jag växt upp till den person jag är idag.

Jag vet hur mycket du älskar dina kyrkor. Ja, jag har lidit mig genom så pass många att de blandar sig i huvudet. Men i en av de mäktigaste kyrkor, den i Córdoba, lyste du med din frånvaro. Jag ville att du skulle vara där och uppleva det – jag vet att du hade älskat det mer än alla oss tillsammans. Besöket i kyrkan ökade bara min hemlängtan. Det var tufft, men med ett leende på läpparna fick kameran hoppa fram ur handväskan och jag fotade som en toker med syftet att lägga ut här på bloggen.
Bilder dedikerade till dig. De är kanske inte allra vackrast, men de är tagna med känsla.







En berömd plats. Det var här någon helig person satt och läste Koranen.

Bilden är från den muslimska delen. Denna heliga byggnad består nämligen av en moské, men en kristen kyrka i mitten. Orsaken till detta är att Andalucien var muslimskt fram till slutet av 1400-talet. Om jag inte minns fel från historielektionerna var det år 1492 som spanjorerna enades under Isabella & Filip som gifte sig.

Hur som, efter detta ville man inte riva moskén, så man konstruerade en kyrka där. Klappat och klart – både muslimer och kristna kan be sida vid sida, och risken för religiösa krig minskar. 

Vackert var det, och oerhört intressant.





Från den kristna delen.





Hoppas du fick lite kyrklig njutning, bilderna är tagna för din skull! Haha, du och dina kyrkor, men det är bra – man ska ha ett intresse & jag vågar gissa på att du är lite av en expert nu, pappsen?

Kan du ge stil, årtal & hela köret för kyrkan i Córdoba.

Vill du åka ditt? Vi kanske kan klämma in det i juni? Jag är säker på att du älskat det!

 

LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0