Fördomar/kunskap?

Hej Bloggen!

 

För att göra klart för er handlar detta inlägg inte alls om att risa Sverige. Herregud, varför skulle jag göra det? Sverige, mitt hemland! Nej, det handlar istället om hur ensidigt man kan tänka, hur låst man kan bli vid det man har när man ser sig själv i centrum istället för omgivningen, vilket perspektiv man har, helt enkelt. Förstår ni mig?

 

Vi svenskar har en tendens att se oss själva ”mitt i navet” typ; att allt svenskt är det korrekta och ”åh-vad-alla-andra-tänker-konstigt”. Störa sig på utlännigar som pratar/agerar konstigt – men saken är den att vi är likadana när vi själva är/bor utomlands. Det är oftast svårare att se sig själv utifrån, man är låst vid att det man gör/ det som enligt mig anses normalt. Inte för att våra svenska seder är bättre/sämre. Kulturen i alla länder är lika bra. Den varierar och varje land har sina för-och-nackdelar. Det är så det är.

I Spanien vet man generellt inte mycket om Sverige. Jag läste i en svensk tidning för ett par månader sedan en artikel där ett par spanjorer utfrågades efter eventuella kunskaper om Sverige. Svaren var magra och bestod generellt av ord i stil med: ”kyla” och ”ingen aning” Några förväxlade även oss med Schweiz. Min värdmamma vet självklart lite mer; hon känner till dalahästen, huvudstaden Stockholm och hon tycker mycket om knäckebröd (leksands knäcke!). För ett par månader sedan var mamma och syster på besök. Vi satt, tillsammans med min värdmamma, i vardagsrummet och drack kaffe respektive Cola-Cao. Mamma och Syster kommenterade det härliga vädert iklädda shorts och tischa (jag var dock mer ”spansk” och körde på kofta och jeans) ”hur är vädret i Sverige då?” frågade min värdmamma. ”Det är väl aldrig så här? Ni ser väl aldrig solen? Snö året om? ”Nejdå, på sommaren kan det bli ganska behagliga temperaturer och du kan mycket väl sola” ”Vaa? Säkert att det inte är snö året runt”

 

Ja, det år så spanjorerna ser oss. Kyla och snö året runt.

Vi är Sydeuropas svar på Antarktiskt.



                                                         
LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0