Los Nisperos;

Hej Bloggen!

 

Som den fruktmänniska jag är blev jag självklart nyfiken när varenda fruktbutik/matbutik skyltade med Nisperos (=det spanska namnet, har ingen aning om vad det svenska/engelska ordet är)

Små, små gulgröna saker och jag kan lova att min nyfikenhet inte blev mindre när Linda berättade att hon köpt dessa frukter – och att hon dessutom älskar dem! Så hur botar man nyfikenhet? Jo, genom provsmakning så i onsdags köpte jag en nisperos för 10 cent på mercadona. (jobbigt att använda ett spankt ord sådär – n eller t-genus? Bestämd form? Grundläggande svensk grammatik kan vara klurig när den kombineras med spanskan)

Känner ni igen den? Skicka en liten kommentar. Skulle vara intressant i och med att jag aldrig hört talas om denna lila mystiska frukt innan.

 

Vad jag tyckte?

Nja, eftersom att jag har lite svårt för äpplen kan jag inte påstå att det var någon smakupplevelse i ”wow-nivå” för det påminner otroligt mycket om äpple, bara lite surare och betydligt mjukare. Ja, jag tyckte konstanten kändes overklig men det tror jag i sin tur beror på att jag helt enkelt är van vid att äpple är hårt – nisperos är mer mjuka.

Men kommer ni till Spanien så prova dem; absolut! Nya smakupplevelser är alltid ett spänningsmoment.  Men för min del tror jag inte att det blir mer nisperos.

                                                                   

LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0