Ronda;

Hej Bloggen!

 

Sitter utanför slöjdsalen och biologiprovet blev precis inställd! Segt för nu måste man plugga ytterligare, suck och jag satt typ 3 timmar igår! Lisette och Domme har varit och köpt snyggaste halloween-masken; tänk blå med en massa glitter. Kör den och min svara paljettklänning till halloween längtar!! + att då är alleballe och nora här! Vilken helg det kommer att bli! Förresten – min värdmamma har ringt! Hon som jag bodde hos förra året! Läskigt! Vad vill hon? L & D tycker att jag borde ringa. Kanske jag ska det? Jag vet inte, rädd för att hon ska vara arg eftersom att jag klagade lite i maj och dessutom har jag glömt all spanska.

Fan vad alla problem ska ploppa upp sådär. Jag vill ha obehagheterna överstökade men det blir bara fördröjning efter fördröjning! HJÄLP!

 

Som jag berättat var vi i Ronda med skolan i lördags. Det var en mycket trevlig och lyckad dagstripp. Var ju där förra året tillsammans med alleballe och Nora (vi hade så många roliga utflykter tillsammans!) Även om jag varit där innan och sett allt var det bra och det är alltid kul att komma ifrån Funkan. Ta varje chans! Funkan är som hemma, i Sverige vill man ju inte sitta i Kristianstad dagarna i ända, hade väl möglat sönder om jag gjort det. Btw… i helgen träffade jag en halvsvensk/halvitalienare som hade en sommarstuga i Åhus, utanför Kristianstad. Och han höll med mig och vilken supertrist stad Kristianstad är och att det finns inget att göra där, så det så!  Resan började med bussen som gick fel, en omväg och tjoho! – en halvtimme extra i bussen! Sedan bjöds det på kaffe (mums!) innan vi besökte tjurfäktningsarenan och det intilliggande museet med blodiga dräkter. Däremellan hann jag, Lisette, Domme och Linnéa dessutom gå vilse. Haha, vi lyckas alltid – experterna, vettu. Utsikten i Ronda är fantastisk (har bildbevis) så där stannade vi en stund innan vi tog en snabb sväng i staden, åt på ett tapasställe med den äckligaste tortilla de patatas någonsin (alleballe – den var kall och äggig!) Innan vi strosade lite i affärer och fotograferade. Tillsist var vi lyckliga när vi hittade tillbaka och kom ombord på bussen hem till kära funkan. Skulle mycket väl kunna se mig själv i den panikartade situationen att jag står där, ensam och fast uppe i Ronda. Jag var så orolig för detta scenario att jag till och med sprang till bussen. Lisette och Domme hade varit snällast och sötast att passa en plats till mig. På hemresan lyssnade jag på Kent och sov. Det var behagligt och min uppladdning inför natten!

Jag och Lisette på caféet. Vi fick vår beställning sist så det blev en hel del posande innan 4 ryckande koppar stod på bordet.


Caféet. Samma som förra året, må tro? Jag tippar på det! Ska vi kalla den för en kär klassiker?

Jag och min alltid lika trogna vän – kaffekoppen.

Här är vi vilse och förtvivlade. Tillslut fick vi som tur hjälp av en spanjor, vågar inte tänka på hur det skulle gå annars. Då kanske mitt skräckscenario skulle bli sanning. Fy!

Väl framme inne i den gamla tjurfäktningsarenan. Ser ni – vi missade gruppfotot! Men vi skrattar i alla fall - vi var återuppfunna!

Lisette och Domme inne på tjurfäktningsarenan. De tittar på gruppfotot som de inte fick vara med på.

Sedan fick vi gå in bakom arenan. Det är här som sex tjurar finns innan tjurfäktningen – fyra som ska användas och två som fungerar som reserver. Innan de ska ut på arenan retas de upp. Sedan drar man i repen, som ni ser på bilden, och tjuren springer ut.

Jag ute på arenan.

Och tillsist – en bild på arenan uppifrån. Ganska tjusigt, va? Dessutom kan jag berätta att arenan används fortfarande. Vet inte riktigt hur gammal den är men har snackar vi om åratal – så jag antar att många tjurar har mist sitt liv där. Fy vad jag tycker sådant är hemskt. Skulle aldrig kunna gå på tjurfäktning, aldrig!

 

Igår var jag först och shoppade på Miramar. Det blev ett fantastiskt halsband med hjärtan och en massa kedjor. Min förra favorit, med kors och hjärta, gick sönder när en äcklig gubbe kom och drog i det i lördag. Dessutom gjorde han annat så jag är glad att det bara är halsbandet som tog skada. Som tur blev jag räddad av en irländare. Sedan blev det en gråmönstrad halsduk speciellt införskaffad för Sverige-resan, men den blir nog perfekt i Spanien också. Vet dock fortfarande inte om den är för tunn för Sverige men den är så superfin att den inte ska återvända till affären. Om jag kommer ihåg ska jag lägga ut pics. Sedan drog jag hem till L & D. De var flitiga med spanskaboken och jag satt en stund och tittade på medan de böjde verb i dåtid innan jag istället drog fram ipoden och underhöll mig med meningslösa spel. Sedan tittade vi på film, snackade och hade det allmänt mys. Domme åt hamburgare som inte var från skolan. Haha, kände mig tvungen att skriva det.

I kväll blir det på med idrottsskorna – jag, Domme och Lisette ska nämligen ut och jogga längst strandpromenaden. Wish us good luck! Sedan blir det film för vi kör fortfarande på filmkväll varje kväll!!

 

LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0