Söndagscitatet v. 36;

Hej Bloggen!

 

Denna söndag vill jag dela med mig av ett citat av Abraham Lincoln (1809-1865):

 

”Jag vet inte vem min farfar var. Jag vill hellre veta hur hans sonson kommer att bli.”

 

Enligt mig är det ett oerhört bra citat som vi alla kan bära med oss på livets långa resa. Även om man bär på vackra minnen från dåtiden och att kunskapen om att det är över kan göra oerhört ont. Känslan av att man aldrig mer kommer att återuppleva de sockersöta stunder man avnjutit är tung. Jag vet hur det är. Men hur tufft det än må vara måste vi acceptera att det är just dåtid. Sörjer vi den förgångna är risken stor att vi glömmer att leva i nuet och går då miste om möjligheter att fylla på med vackra minnen. Och det, om något, är ett stort misstag. Lev i nuet, njut av det och gör ditt allra bästa för att fylla tiden med vackra minnen att leva för! Förlora inte fotfästet på grund av längtan efter det förflutna.

 

Vad vi än vet om vår farfar är det just förbi. Hur vi än resonerar kring det förgångna kan vi aldrig återfå det, aldrig ha möjlighet till att förändra. Men vi kan idag, just nu, göra vårt allra bästa för att vår sonson ska bli det allra bästa. För det är framtiden och den är det värt att leva för.

Häng inte läpp över det förgångna – många vackra minnen väntar. Fånga dem!


Farfar & barn.
Dåtid & framtid.

LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0