Glöm inte verkligheten;

Hej Bloggen!

På torsdag är det julafton, någonting som alla svenskar är väl medvetna om. Julen - en av de allra viktigaste årstider, och som firas till minne av Jesus födelsedag. Tragiskt nog är detta någonting som många förträngt - julälskare som i veckor innan den stora dagen diskuterar hur skinkan skall tillagas, och öser ut julklappsrim & julklappstips bland bekana. Julälskare som med barnslig förtjusning firar decemebers ankomst.
Vi har glömt för mycket. Idag handlar julen om ytlighet - julklappar, julskinka & Kalle Anka. Det viktiga är utraderat från svenskarnas medvetande - och nu handlar det om material - vara störst, bäst och vackrast.
Det är därför jag inte gillar julen.



Så läser jag en mycket bra artikel i Metro idag - & som så lämpligt publiceras nu strax innan jul.
Det handlar om det som vi så lätt glömmer i julruschen - världen. Ja, bara för att vi här kan frossa, njuta & förtränga allt som inte har med tomten att göra, är det många som inte kan göra det. Ute i vår värld, vårt enda jordklot, finns det miljontalsmänniskor som lider, som absolut inte kan räkna ner till julafton med förväntan. Jag snackar om kriser, riktiga kriser, som iallafall ger mig klump i magen. - svält, Malaria, AIDS, krig. Visste ni att var sjätte sekund svälter ett barn ihjäl?

Jag vill inte att ni ska förtränga julen, kasta den åt sidan. Det är en fin tradition som vi självklart ska värna om. Men vi får inte låta julen ta över. Vi måste vara medvetna om att julen är inte allt, vi får inte glömma verkligheten. För den är inte alltid glöggdoftande, & den väntar inte alltid på tomten.

TA HAND OM VARANDRA & HA EN TOPPEN JUL!

LATER.


Kommentarer
Postat av: Emelie - EmeliesPlace

Jättebra inlägg!

2009-12-22 @ 09:54:28
URL: http://emeliesplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0