Samma kläder för alla väder?

Hej Bloggen!

Efter ett par dagar i Sverige känns det som att jag har fått koll på läget. Jag kan inte klaga allt för mycket, vädret är ok & dessutom innerhåller förmiddagarna moment speciellt! Jag är van vid svenskt väder, och tycker att cirkus tio grader inte är kallt – men det är absolut inte varmt heller. För mig är det lagom med dunjacka och tischa under.

 

Temperaturskillnaden är stor gentemot Spanien & Sverige. Spanjorerna kan avnjuta uppemot härliga 20-25 grader och en gyllengul sol, medan svenskarna firar bara himlen är någorlunda blå och tempen ligger runt 10 grader.

Och det syns inte! Jag lovar – raderar vi miljön/bakgrunden kan man inte säga vilket land människorna befinner sig i – svenskar och spanjorer klär sig lika mycket. Det är alldeles för tunna jackor i Sverige, medan jag i Spanien inte kan förstå hur spanjorerna undviker värmeslag eller andra obehagligheter i tjocka jackor och halsen omvirvlad av en halsduk á la vinter i Sverige.


Jag antar att det beror på någon känsla. För spanjorer är 6 grader kriskallt – nyhetstidningar pumpar ut rubrik efter rubrik med tema köld. Medan svenskarna under vintern betraktar 0 grader som sommar. Klart att om man under stor del av året har 25 + och en brännande sol upplever en stor kontrast när det endast ett ental plusgrader, och att man i Sverige njuter av 10 grader när vintern var en plåga av minusgrader och snökatastrofer. Det är inte konstigt. Sj kör jag på ett mellanting. Hade svettats ihjäl i spanjorernas uppklädda outfits, men jag kan inte heller förstå svenskarna i skinnjackor, och ibland även tischor.

 

LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0