"Du sköna nya värld";

Hej Bloggen!

                                

Slagen av läshunger tog jag slumpmässigt fram en bok ur påsen pappa skickat med. Den utvalda blev en pocket med titeln ”Du sköna nya värld” skriven av Aldous Huxley och utgiven år 1932. När jag började läsa förväntade jag mig ingenting, nej, visste knappt vad det var för roman jag höll i händerna. Om jag visste, ja, om jag visste…

”Du sköna nya värld” är en speciell historia. En historia som skär upp, rör och syr igen vilket resulterar i ett ärr för livet. Denna bok glömmer man inte. Redan första sidan klev vi in i den nya, skrämmande plats världen har blivit. Människor odlades i flaskor! Och bara det får oss att häpna. Jag kan krydda med att samhällsstatusen är förbestämd och att man därför kan tillföra de rätta kemikalierna för att få en människa anpassad för sitt samhällsskikt. Den lägsta klassen skapades fula och dumma medan den högsta med en viss begåvning och frihet. Tidigt i boken nämns också ambitionen om att få så många tvillingar som möjligt från varje ovarium, varav rekordet ligger på 17.000

Detta ter sig ofattbart för oss och genom romanens gång nämns flera skräckbilder av identiska människor som arbetade på skitjobb.

 

Familjen är utplånat och det allra, allra värsta ordet i vokabulären är ”moder”. Sexlivet är inte en privat egensak för vuxna – nej, tvärtom! Här ska det pratas offentligt om vad som ska ske i sänghalmen och trogen hett skys som pesten.  Att vara med många anses fint och kvinnor ska bli ”tagna”. Barn involveras tidigt i denna biologi och spenderar rasterna med ”erotiska leker” vilken betraktas som ett korrekt och lämpligt steg i barnens mognadsutveckling.

 

Senare i boken nämns också ett ”naturreservat” och vad ett besök där innebär. Innför dess gränser finns det nämligen de så kallade ”vildarna” människor som är uppfödda på normala villkor, människor som fortfarande har en familj och religion att ty sig till. Dessa betraktas som vidriga och osmakliga.

 

Ja, som ni har förstått är detta en speciell roman. Kan det ligga någon sanning i detta eller är det bara mardröms scenarion? Det kan vi i dagsläget inte veta oavsett hur diskussionerna går. I vilket fall som helst är det gripande, om än skrämmande, läsning som jag rekommenderar varmt om ni vill ha nya perspektiv på världen och vad som anses normalt/korrekt.

                                                                

LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0