Att handla i Spanien:

Hej Bloggen!

Hur är det att handla i Spanien? Ja, detta är ju någonting som jag gör 2-3 ggr/veckan och därför har det blivit en vardagssyssla i kategorin ”suck-och-stön”. Nu förstår jag pappa – jag hatar att handla! Lugnt kan jag säga att jag föredrar att göra det i Sverige och det är inte bara för utbudet (jag föredrar det svenska) Utan hela systemet här är fel, fel och jobbigt, jobbigt! Lisette och Domme tycker det är roligt att handla och jag kan inte förstå varför. Jag måste försöka få dem att verkligen berätta varför, kanske skulle de kunna få mig att tänka på samma optimistiska sätt kring tråk-syssla-nr-1? Det skulle verkligen behövas får i dagsläget är mitt hat på den nivån att tanken på att jag ska handla senare kan förstöra en förmiddag.

 

Här i Spanien finns det två stora kedjor – Mercadona och Eroski. Sedan finns det själklart en hel hög med mindre butiker/kedjor. Eroski har billigaste vatten och ligger bredvid skolan, det är bra. Mercadona är den som jag oftast går till – känns som att utbudet och priserna är bäst där. Systemet i Spanien är inte roligt. Det är väldigt rörigt – allt står hullerombuller och butikerna tycks inte ha någon struktur överhuvudtaget. Folk trängs och gnäller – inte ens en uns vänlighet från personalen heller. Jag minns när jag, Domme och Carro var på mercadona i början av september – seriöst; en butiksanställd gav oss en bitch-blick!!! Usch! Dessutom skärs fisk upp direkt vid en speciell disk, som ligger bredvid övriga varor. Alltså: det stinker i nästan hela affären och jag blir ganska illamående när jag går förbi och mötts av råa bläckfisktentakler, alldeles slemmiga – fy! Systemet vid kassorna är inte heller så roligt. De är väldigt små (inte alls sådär avlånga som i Sverige) så meningen är att du ska börja packa direkt och får dessutom hjälp av kassören. Visst är det skönt att få det men detta innebär även längre kötid. Dessutom – stressen! Jisses för kassören börjar med nästa kund oavsett om du är färdig eller ej – så det är stress, skynda, skynda! Mötte ett par svenskar för några veckor sedan och de sa samma sak – stressen i de spanska affärerna går inte att jämföra med någonting i Sverige. Tacka fick jag hjälp av dem den gången så jag kom lindrigt undan. Men man vänjer sig, det gör man alltid.

Lite pics:


Stora mercadona inne i stan. Hit går jag ofta.

Eroski bredvid skolan. Här köper jag vatten och cola.

Bjuder även på en ”inside-pic” visst är eroski ett snyggt ställe?


Här handlas det för fullt med mamma! (det är hennes fot ni ser där) Måste säga att korgarna inne på mercadona är väldigt praktiska – de har hjul så det är bara att dra. Bärvarianten hemma i Svenne-land är inte så rolig när man kommer upp i vikt

En halvrolig bild på mig inne i Mercadona (jag hade gått hela dan tillsammans med mamma – klart man blir sliten och trött då!)

 

Oj – kom ju på att jag måste till mercadona imorgon. Nej, där sjönk humöret känner jag. Suck.

Jaja, nu vet ni i vilket fall hur vardagssyssla nummer 1 fungerar i Spanien – så enjoy nästa gång ni kliver in på ICA!

 

LATER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0